Så här jobbar vi

Omställningsarbetet är en process som oftast följer åtta steg

1. Utreda vad deltagaren har för kompetens.

2. Klargöra deltagarens önskemål och målsättning.

3. Utreda hur deltagarens personliga marknad ser ut, vad han/hon kan tänka sig att arbeta med.

4. Hjälpa till med handlingar, t.ex. personligt brev och meritförteckning

5. Förbereda deltagaren för anställningsintervju och lära han/hon lyfta fram sina positiva egenskaper.

6. Se över olika sökvägar

7. Skapa en aktivitetsplan.

8. Stödja genomförandet för planen.

Tips&Råd

Under omställningsarbetets gång finns vi tillhands och kommer med tips och råd. Det här är några punkter som kan vara värda att tänka på, som vi hjälper till med:

Arbetsmarknaden

Information om arbetsmarknaden på orten där du bor och hur den ser ut i närliggande kommuner samt hela landet. Vad krävs för de olika jobben och vilka krav kan du själv ställa.

 Ansökningar

Se till att du har riktiga ansökningshandlingar som meritförteckning och personligt brev.

 

Intyg och betyg från tidigare arbetsgivare och skolor.

Söka jobb

Var finns jobben? Lär dig hitta jobben som inte är utannonserade genom kontakter, på nätet genom olika sökmotorer, hemsidor, bemanningsföretag m.m. Olika sätt att kontakta arbetsgivare både genom besök, brev, e-post m.m. Uppföljning av ansökan.

Intervjuträning

Hjälp att bli redo för en anställningsintervju/kontakt med arbetsgivare.

 

Lyfta fram kompetenser och egenskaper på ett bra sätt och våga använda dessa. Vilka frågor kan komma?

Starta eget

Deltagarna får göra en affärsplan och budget för att undersöka sina möjligheter att starta företag. Sedan går vi igenom olika företagsformer, finansiering och om deltagaren vill gå vidare, hjälper vi till med olika kontakter.